14. sep. 2016

Endelig turist

Over ett år etter at jeg først kom ut til India fikk jeg enedlig være turist og oppleve det som så mange reiser til India for å se. Jeg har jo sett utrolig mye, men aldri utenfor den delstaten jeg bor i. Jeg skulle jo få besøk av foreldrene i mars, men siden jeg ikke kom til India selv ble det ingen tur. Heldigvis ville de komme så de bestilte ny tur og denne gangen fikk også typen være med(han var jo ikke typen min i mars heller da).

Delhi
Midt på natta hentet sjåføren og jeg gjengen på flyplassen. Å så utrolig godt det var å se dem(les han) igjen! Og etter noen timer søvn på Royal Plaza dro vi ut for å se på selveste hovedstaden. Delhi er i bunn og grunn et eneste stort kaos med noen perler her og der. Siden byen er så stor ble det mye knipsing fra bilen og ikke så mye tid til å stoppe for å besøke diverse. Vi stoppet noen steder da, blant annet Jama Masjid som er Indias største moske hvor vi måtte ha på oss nattakjoler /skjørt med slippers for å komme inn. Vi tok oss også tid til en sykkeltaxi tur gjennom markedet Chandni Chowk. Det var litt av en opplevelse. Lange smale smug med butikker på begge sider, lukter, farger og mange inntrykk.
Vi dro til Connaught Place på kvelden og hadde oss kaffe på starbucks. Der møtte vi også noen studenter fra Norge, veldig gøy å kunne snakke med dem om deres opplevelse av India. Det er nemlig ikke det samme å bo i Delhi og Pithoragarh.




Agra
Tidlig neste morgen var vi pakket og klare for å kjøre til Agra. Det er i Agra Taj Mahal ligger. Det er ca 4 timer mellom de 2 byene, men vi hadde en stor god bil og en skikkelig morsom sjåfør, så kjedelig var det ikke. Vi kjørte gjennom et skikkelig gammelt bysentrum og lurte veldig på hvordan hotellet var spesielt med så mye støy. Så kjørte vi gjennom 2 store porter og inn på et skikkelig idyllisk område. Det så ut som en egen oase midt i tørre Agra by. Hotellet var svært og med skikkelig god service! Vi bestemte oss raskt for å utsette programmet og heller nyte noen timer ved bassenget. Så tok vi turen til Agra fort med en skikkelig flink guide! Han forklarte oss alt mulig om både fortet og Taj Mahal. Han gav oss også uendelig med komplementer. Noe som TJ ble litt høy på.







Dag nummer to i Agra begynte så alt for tidlig! Vi skulle nemlig være ved Taj Mahal før sola stod opp. Så 4 trøtte nordmenn i "finstasen" reiste fra hotellet lenge før frokost for å se det som sies å være Indias største kjærlighetshistorie og også den største grava jeg har vært i. Og noen timer senere hadde vi hodene fulle av informasjon, kameraene fulle av bilder og klærne fulle av svette.
Etter en dusj og litt mat reiste vi videre til neste by på lista.




Jaipur
Etter noen fine dager i Agra(kunne godt hatt flere på det hotellet) dro vi videre til Jaipur. Hotellet vi var booket inn på var et gammelt slott som en av de mange kongene/maharajaene i India hadde bodd i. Slottet er enda eid og drevet av denne "kongelige" familien. Siden oppholdet vårt til nå hadde vært veldig intenst brukte vi første kvelden til å slappe av, shoppe litt, bade og drikke kaffe(en som faktisk var god). Dag to i Jaipur ble proppa med sightseeing. Først et lite glimt av Wind Palace hvor alle dronningene kunne sitte bak murene å se utover folkelivet, så elefantridning på Amber Fort. Vi dro til det jeg tror er verdens største steinklokke-system som alltid går noen minutter feil i forhold til Indias standardtid. Så dro vi til innsiden av city palace(tror jeg), men vi var nå veldig trøtte så det meste guiden sa fløy bort med den fraværende vinden. 







Delhi -> Himalaya
Neste morgen satt vi igjen i bilen på veg tilbake til Delhi for å begynne stigningen "hjem". Og etter en rusletur  til India gate og noen timer på City Walk shoppingsenter, krøp vi til køys på toget som skulle ta oss til foten av Himalaya.


Pithoragarh
Rundt lunsjtider torsdag 1.september kom vi endelig til Pithoragarh. Typen ble plassert nede på gjesterommet før foreldrene fikk se sitt rom oppe i huset mitt. Den lille norske gruppen skulle være her oppe i 1 uke imens våre dager gikk som normalt, likevell fikk vi skvist inn ulike opplevelser. Første kvelden fikk gjengen min være med til min mausi(tante) på middag. Fredag hadde vi bibelstudie sammen og lørdag tok vi en tur til markedet etterfulgt av burgerparty på ILC. Lørdag kveld lagde vi enchiladas og hadde middag på taket med "rykte går" som underholdning. På søndag dro vi til en lokallandsby hvor jeg har venner. Der fikk vi se oss rundt å høre om ulike kulturelle tradisjoner, vi ble også servert kiir(Indias versjon av riskrem). Vi gikk ut å spiste med familien og en gang med staben. Vi kjørte turer på motorsykkel(selv om typen ikke har lappen). Så gikk vi også tur i fjellet en dag og besøkte et nedlagt sykehus for spedalskhet. Da torsdagen kom og gjesten skulle ta turen ned hadde vi alle opplevd noe nytt og lært om en ny kultur. Og med tårvåte kinn stod jeg å så på at bilen tok gjestene mine hjemover. Da var det godt å vite at jeg også reiser hjem om 5 uker, men nå skal jeg nyte tiden sammen med den indiske familien min.














Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar