27. mai 2016

Hvorfor ikke?

"Trass, vedholdende og halsstarrig negativ reaksjon overfor påvirkning fra omverdenen. Trass er i vår kulturkrets et utpreget fenomen i 2–3-årsalderen (trassalderen) og i første del av puberteten; det er omstridt om trass her er et allmennmenneskelig trekk som hører med til modningsprosessen, eller kulturbetinget som en reaksjon på oppdragelsessystemet. De fleste forskere synes å mene at en viss modning av jeg-bevissthet, vilje og selvhevdelsestrang går raskt for seg i de to omtalte perioder; konflikter med miljøet kan lett føre til trass." -https://snl.no/trass%252Ftross

Nå er det litt under en måned siden jeg kom tilbake, men det er jammen ikke det samme. Da jeg var i Norge skjedde det kjempe mye her byen og vi kom "hjem" til en litt mer moderne by. Jenter i korte bukser og korte topper, sånn at rumpa viste, det var ikke lov da vi dro. Jeg ser kjærester som går å holder i hånden og mange andre ting som egentlig bryter med deres kultur. 
Og det kan jeg forteller deg at går en viss norsk jente skikkelig på nervene. Jeg tror jeg er i fare for å komme i trassalderen igjen(hvis jeg noen sinne egentlig har vokst ut av den). JEG VIL OGSÅ! 


Å gå rundt med korte bukser er jo en ting, jeg skjønner at mine ekstremt hvite bein kan forvirre mange, kanskje til og med blende noen, men jeg vil jo sole beina mine! Jeg prøvde meg litt frem her hjemme og satt meg ut, bretta buksa opp på knærne og smurte meg godt inn med solkrem. Etter en dag i sola fikk jeg et tydelig skille og litt mindre spøkelsesfargede bein, men da jeg satt ute for n'te gang med beina godt synlig kom snuppa på 12 år opp. Til hennes store forskrekkelse viste jeg noe så vulgært som mine legger. Dette ble formidlet videre og jeg fikk vite at det var ikke slik det skulle være. Selvfølgelig respekterer jeg dette, men sliter jo litt med hvorfor, når grunnen er at de andre synes det ser rart ut. Jeg kan godt være rar! 


Jeg har også vært ute en tur for å kjøpe diverse tradisjonelle indiske smykker o.l. for å kunne vise når jeg underviser. På min shoppingrunde fant jeg noen skikkelig kule tåringer som jeg har skikkelig lyst til å bruke, men jeg vet at de bruker tåringer her som et symbol for å være gift å jeg tenkte jeg måtte spørre først. Og som du sikkert skjønner fikk jeg svaret nei. Utrolig trist, jeg vil jo så gjerne gå med dem. Det er jo her jeg kan bruke de mest. Vi bruker jo ring som et tegn på å være gift i Norge også, men det betyr jo ikke at ingen andre kan bruke ringer. Så nå er de pakket ned i "ta med til Norge" kofferten min. 

Jeg kan heller ikke gå ut når det er mørkt, eller ta ut søpla når det er lyst, så du kan jo tenke deg hvor full søpla vår blir før vi endelig spør om vår kjære verge kan følge oss ut med søpla. 
På grunn av denne regelen med mørket kan jeg heller ikke trene når jeg er ferdig på jobb, så klokka 6 hver morgen tusler jeg ut på terrassen og trener i 15-20 min, det er nemlig alt jeg rekke før jeg må begynne på dagens gjøremål. 

Men slapp helt av jeg synes ikke synd på meg selv, jeg sliter bare litt med hvorfor jeg ikke kan gjøre det. Det virker jo så veldig harmløst synes nå jeg! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar