23. nov. 2015

Bryllupstiden er her!

Du har sikkert sett en indisk brud med stor ring i nesa og mange andre smykker. Noen har kanskje også hørt at bryllupene ikke bare varer i bare en dag. Kanskje også noen få vet at det må være sesong for at noen skal gifte seg(de er veldig overtroiske her i India). Naturlig nok så lærte jeg meg alt det jeg ikke visste om bryllup da jeg reiste til India, og jeg har hele tiden gått og ventet på at sesongen skulle komme.
Og hvis du ikke har meg på snapchat så tror du at du nå kommer til å lese masse fantastiske ting om bryllup her nede, og mye fint skal det bli, men de kunne jo sendt ut et nabovarsel(!) eller snudd bassen fra vinduet mitt!

Bryllup er noe hvitt, rent, rolig og vakkert i vesten, men i India er det helt motsatt eller det er vakkert estetisk sett(ikke så vakkert når en 16 år gammel jente gifter seg med en 32 år gammel mann for foreldrene sa det). Heldigvis var det ikke det bryllupet jeg var invitert i. Jeg fikk være med i et mindre vanlig bryllup, nemlig et hvor begge elsket hverandre. 

Bryllupene varer stort sett i 3 dager med forskjellige seremonier hver dag, noen er også 4 dager. De har umenneskelig høy musikk hver dag og utrolig mye dansing, men gjestene trenger ikke å være i bryllypet lengre enn til de har spist lunsj(drømmebryllup for gutta). Her kommer noen bilder fra det bryllupet jeg var i:




Bruden danser under mahila sangeet  eller damenes dans



Som den eneste gjesten i bryllupet med ingen som helst tilknytning til brudensfamilie eller brudgommensfamilie måtte jeg jo selvfølgelig danse med bruden. Og det måtte også filmes!


En av seremoniene som holdes for bruden og damer i nær familie er mehendi sermonien, men hvit og nær familie er liksom det samme her.


 Under denne seremonien får bruden mannens navn gjemt inn i sin mehendi, og han må finne navnet før bryllupet kan fullbyrdes.




Dagen da foreldrene gir datteren til brudgommen samles de under et lite tak hvor de ber og gir penger og gaver til foreldrene. Begge har med seg sin prest og de utfører seremonien sammen.

Her gir brudgommen bruden mange gaver, blant annet gull og nye sarier, lucky girl!





 Her velsigner noen fra familien ekteparet.


Etter bryllupet reiser bruden hjem med brudgommen og skal ikke lenger kalles datter i sitt gamle hjem, hun er nå datter i hans hjem.

I dag er det bare en måned igjen til jeg er hjemme i Norge for å feire jul.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar