31. aug. 2015

Raksha Bandhan




HAPPY RAKSHA BANDHAN(um...for noen dager siden)!

Disse gutta er altså bare venner, intimsone innenfor kjønn er nemlig ikke noe de vet hva er her.
Som du sikkert vet så er det uendelig mange festivaler og festligheter her i India. Og høsten er definitivt verst/best. Det er utrolig hyggelig! Selv om jeg stort sett ikke feirer så mye, så er det ekstremt mye liv og røre i gatene. 

På lørdag feiret vi/de den festivalen som jeg definitivt liker best, til nå, Raksha Bandhan. Noe av grunnen er vell kanskje siden jeg bare har brødre. Det er nemlig den store brødre og søstre festivalen og da kjøper søstrene armbånd til brødrene sine. Det er egentlig mange ritualer sånn hindu sett, men dem bryr vi oss ikke om for det er en så fin festival uten alle de religiøse greiene.

Raksha Bandhan betyr beskyttende bånd og blir knyttet av søsteren på brødrenes håndledd. Dette armbåndet og handlingen symboliserer det sterke båndet, av kjærlighet, mellom søster og bror. Armbåndet er bare en handling fra søster til bror, tradisjonelt sett, men nå gir en ofte til venner også(jeg gav til min "DipDip"). I følge tradisjonen skal også broren gi noe til søsteren, det kan være penger eller en gave(det er rart hvor lite melkesjokolade jeg har igjen etter bare to måneder), det gjør han for å gjengjelde handlingen. Festivalen er utrolig viktig her i India og de fleste søsken prøver å få til å møtes, spesielt hvis de bor langt fra hverandre. Siden familiene her er veldig nære, litt som min familie, så er det meningen at rakhien skal holde båndet mellom søsken like tett alltid.

Så på denne lørdagen gjorde jeg som jeg skulle og gikk meg en tur til markedet for å kjøpe Rakhi, det er det armbåndene heter forresten, jeg fikk knipset noen bilder og fant meg flere rakhi til å gi til venner her i India.Og ja, jeg shoppet også litt til meg, jeg kan jo ikke gå i fra klær jeg liker, derfor har jeg nå prosjekt for de neste ukene(sy drakter).

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar