11. aug. 2015

"Nå kan du gifta deg"

Jeg har en venninne som bodde noen måneder i Brasil. Av henne lærte jeg at hvis en jente gjorde noe huslig så skulle en si at hun kunne gifte seg. Og bare så du vet det, jeg kan definitivt gifte meg, for her i India er jeg ganske lik de lokale gifte damene, selv om jeg sover noen timer lengre. 

Her nede er det i grunnen slik at hvis du er jente og ikke gjør alle disse tingene så gjør du ikke jobben din. Stort sett så gjør jeg jobben min, men jeg er jo ikke gift enda så det er enda tid å lære. 

Hver morgen koster, skal jeg koste, gulvet i hele huset med denne, veldig moderne og veldig lange, 
 sopekosten. Jeg savner ikke min supervestlige mopp i det hele tatt, eller støvsugeren, denne kosten gjør jobben.


 Jeg har også den æren av å være syerske til en fantastisk flott norsk familie med tre nydelige jenter. De er utrolig flinke til mange ting bl.a. få hull i buksene og trøyene sine. Så ganske ofte finner jeg en fin liten haug med klær som jeg fikser litt på.


Etter noen uker med håndsøm tok vi fornuft og investerte i en symaskin som virker så lenge vi har strøm. Heldigvis går strømmen her ganske ofte, så det er ikke vanskelig å ha tid til andre ting enn å sy. 


I timene før jentene kommer hjem med hull i buksene gjør jeg jo enda mer huslige ting, som å lage mat. Frem til nå spiser jeg mye med min flotte familie her nede, men av og til lager jeg meg bananpannekaker(og med av og til mener jeg stort sett alle måltider jeg har alene). Jeg prøver nå å utvide mine kokkekunster og har lært meg å lage indisk "panir ke subsee", "subsee" og "roti"(her er det mange skrivefeil).

Som dere kan se er jeg veldig stolt på dette bildet, det er siden drakten jeg går i er i str. S. Tror ikke de helt har skjønt hva vi bruker størrelser til her nede. 

Masala! Noe jeg har lært her nede, som jeg sikkert burde visst, er at masala ikke er en type krydder, men det betyr krydder. 

Panir ke subsee og subsee, "direkte" oversatt til rar ost ting med grønnsaker og grønnsaker.


Her hjelper M meg med å lage roti, hun syntes ikke jeg gjorde det bra nok alene. De er ganske ærlige her nede. 

Ja, det er helt sant, jeg har laget denne maten!

Så der ser du, "nå kan eg gifta meg", mangler bare mann...

1 kommentar:

  1. Du er så morsom!! Herlig å lese om eventyret ditt<3 Gud velsigne deg:)

    SvarSlett