16. sep. 2015

Gullkorn fra en 6åring

Det er ikke lett å være 6 år, det bekrefter den lille jenta jeg fletter håret på hver eneste dag. For du skulle bare vite hvor mye "inside information" jeg får om det å være en liten jente.

Hver morgen kommer en liten søt seksåring opp til meg for å få de tradisjonelle skoleflettene. Med et smil om munnen, og noen ganger litt tannkremrester, setter hun seg ned for å få sin tid med didi(det er meg, det er det samme som dadda/storesøster. Selv om dadda er storebror i India). Og da fungerer jeg som frisøren som får høre litt av hvert.

Jesus ble levende igjen
Drømmer er veldig vanlig, men denne her er kanskje litt utenom det vanlige. Gullejenta,vennene fra klassen og Jesus dro på tur, men så kom de til en felle. Jesus skulle gå først, men han falt ned og døde!
Da ble en gutt i klassen, som egentlig er slem, snill og han gikk å ba for Jesus og så ble han levende igjen, det var bra.

Prinsessen på ærten?
Som du muligens har lest så liker vi, jentene og jeg, å sy. Gullejenta har også fått muligheten til å teste symaskinen.
eks: "trø, stopp, flytt hendene, sy, repeter", "Pass tommelen!", "nei, ikke trø nå!"
Resultatet ble et fint prikkete putetrekk som hun veldig stolt plasserte under hode samme natt. Da hun neste morgen dumpet ned på stolen min fikk jeg jo høre at den ikke var så god som hun ville den skulle være. Den var nemlig litt "dottete". Store dotter? Nei. Små dotter? nei. Klumper? nei. Hva enn jeg spurte så var det ikke det, men det var litt "dottete". Selvfølgelig ikke nok til å bytte putetrekk.


Denne blyanten virker ikke!
Helt ærlig så må jeg jo innrømme at denne jenta har en tendens til å overspisse blyanter, de varer sjeldent lengre enn en dag. Så jeg ble ikke sjokkert da hun plutselig utbrøt "denne blyanten virker ikke!", min konklusjon var jo bare at den nå var for liten til å skrive med. Så feil kan man ta.
Blyanten var hel den, men den virket fortsatt ikke.
"hva er galt da gullet?"
"Blyanten skriver feil vei!"
(Da måtte jeg plutselig sjekke noe i et annet rom, trodde jeg skulle dø av latter.)
Det hjalp heldigvis blyanten å flytte fra gulvet til bordet, da skrev den nesten riktig vei(ikke spør meg hva det betyr).

Her i India er det sjeldent et kjedelig øyeblikk, spesielt ikke hvis denne gullejenta følger deg rundt omkring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar