15. juli 2015

Endelig!

Med mange levende lys tent, melkesjokolade og iskaffe på bordet sitter jeg nå i det lille huset på taket(akkurat som Karlson på taket) og kjøler meg ned under takvifta i den trykkende varmen. Den Indiske drakten er byttet ut i pysj og snart skal jeg krype under lakenet mitt og sove, men først en liten oppdatering for de som lurer på hva som har skjedd siden jeg dro fra Norge for nesten en uke siden.

En sånn drakt er veldig vanlig den består av tights, tunika-ish og sjal.

Tidlig i reisen min fikk jeg oppleve alt det vi nordmenn ser på om helt sprøtt og spennende.
Her i India er det slik at vi bør dekke oss fra skuldre til ankler(om en er kvinne) så da vi var i Delhi fikk jeg kjøpt meg fire fine drakter som jeg går med hver dag. Siden jeg er lys er det greit å ikke trekke til seg for mye oppmerksomhet ved å gå i mine vanlige klær.
Dere har vell også alle hørt om at en går på do stående her og dopapir er ikke en selvfølge. Da vi kom til hotell nr på vei til fjellene der jeg holder til fikk jeg nokså skuffende prøve meg på denne Indiske skikken. Og tro meg etter at du har brukt venstre hånda til å tørke deg med er det veldig lett å spise kun med høyre hånd. Men så hender det jo at vaskekrana er på høyre side av toalettet...godt de har bestikk her også! PS: jeg har vestlig toalett og dopapir her i huset.
Og så er jeg jo så heldig at jeg har fått låne meg en bil...eller vent: trafikken her er et eneste kaos! Jeg har nå "øvelseskjørt" i to dager, mest fordi jeg ikke klarer å se hvor jeg kjører i mengden av mennesker, kuer, hunder, biler, motorsykler og alt annet som ikke alltid hører til i veien. Og ikke nok med at alle mennesker og dyr går fredelig rundt mellom den hektiske trafikken, neida, selvfølgelig kjører de på venstre side her(ikke rart trafikken et rot). Heldigvis traff jeg ingen mennesker i skuldra med speilet mitt i dag.

Litt av utsikten fra min terrasse
Det høres kanskje skummelt, fælt og rart ut, men jeg stortrives. India er fantastisk! Der er så utrolig fargerikt her. Med huser som strekker seg oppover fjellsidene, rosa, blå, røde, gule og alle andre farger du kan tenke deg. Og de helt utrolig grønne fjellene som bølger seg bortover i det uendelige. Og menneskene her er utrolig hyggelige, selv om ofte ikke kan kommunisere.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar